ARoS’ direktør om: En digital fremtid og kulturel iltmangel

Under forårets coronakrise kunne du få dit daglige kunstfix på hjemmesiden ARoS Online og ikke mindst på de sociale medier, hvor museet viste frem af kunstværker, der ventede på gæsterne i museets tomme sale. Ikke mindst i krisetider har vi brug for kunsten, mener ARoS’ direktør Erlend Høyersten, der tror på, at fremtidens museum er mere digitalt.

TEKST Pernille Bonne Nejsig FOTO Paw Friis/Montgomery
KUNSTVÆRK Your rainbow panorama, Olafur Eliasson 2006-2011, ARoS

Hvis du kom forbi det corona- lukkede kunstmuseum ARoS den 30. april og kiggede op på det ikoniske vartegn Your rainbow panorama, ville du muligvis have set en knap to-meter høj mand med viltre krøller cykle rundt bag de farvede ruder. Manden på cyklen var museets direktør Erlend Høyersten i færd med at lave en video til museets profil på det populære sociale medie Instagram. Til trods for at museet i lighed med alle andre kulturinstitutioner blødte økonomisk, insisterede Erlend Høyersten på at holde fast i optimismen. Det kræver kreativitet og nye indsatsområder, men museet skal nok komme på ret køl igen, siger han. Også selv om direktøren samtidig råbte vagt i gevær over kulturens trange kår, da kulturinstitutionerne kom bagest i køen i forårets genåbning. Kulturen er det civiliserede samfunds ilt, og vi skal passe på, vi ikke skaber iltsvind, advarer direktøren.

Kulturinstitutionernes opgave er at formidle kunsten og nå ud til publikum.
Langt ud. Også til alle dem, der ikke kan komme på ARoS, fordi de er sengeliggende, har fysiske handicaps, social angst eller bare bor i den anden ende af verden.

Erland Høyersten

Directors cut

I en sofa – midt i kunstværket Too Late af kunstnerne Elmgreen & Dragset i museets kælder – sidder Erlend Høyersten og overinspektør Lise Pennington og drøfter værket, som de sidder i. Det ligner en fest, der ikke er blevet ryddet ordentlig op efter, og de taler blandt andet om, at nogle gæster tror, at de er gået forkert og har forvildet sig ind i efterladenskaberne af en personalefest. Samtalen kan overværes på ARoS
Online, som er en del af museets hjemmeside. Videoen er lang og dermed nok mest for feinschmeckere, konstaterer Erlend Høyersten, der sammen med sine medarbejdere har eksperimenteret med forskellige formater til hjemmeside og sociale medier under corona. “Vi lever i en tabloid tid, hvor alting skal kunne fortælles i korte, populistiske overskrifter. Det gør vi også på ARoS, men vi skal også turde lave de lange formater,” siger Erlend Høyersten, der insisterer på plads til fordybelse.

Kulturen er det civiliserede samfunds ilt, og vi skal passe på, vi ikke skaber iltsvind.

Erlend Høyersten

Tomt, og alligevel halvt fyldt

Scroller du ned over ARoS’ Instagramprofil, møder dit øje former, farver og skønhed, der taler til dit æstetiske jeg og instinktivt får dig til at smile indeni. Heller ikke i forårets lukkede måneder var der fortvivlelse over nedlukning og truende konkurs at spore, selvom museet var og er lige så udfordret som alle andre institutioner. “Vores strategi har helt fra starten været at bevare optimismen. Vi beskriver verden, som vi ønsker, den skal være,” siger Erlend Høyersten og drager en parallel til den aktuelle udstilling ”Mythologies – The Beginning and End of Civilizations”, der handler om tro, håb, kriser og revolution, og ikke mindst om, hvordan vi skaber verden gennem de fortællinger, vi skaber om den. Og det virker. Både de positive fortællinger og den digitale tilstedeværelse. Antallet af følgere på museets og Erlend Høyerstens sociale medier steg under corona, og det samme gjorde donationerne fra helt almindelige mennesker, ligesom det faste publikum har vist deres støtte gennem køb af årskort.

Et mentalt fitnesscenter, hvor du kan træne og udvikle din kognitive fleksibilitet, din evne til forskydning og din emotionelle intelligens. Sådan beskriver direktør Erlend Høyersten ARoS, som han også gerne omtaler som ‘et moderne forsamlingshus’, der skaber livsnødvendige fællesskaber.

“Rejs hjem, svensker”

Erlend Høyersten fik ellers debatten til at rase i foråret, da han skrev et debatindlæg med titlen ‘I dette land er storcentre åbenbart vigtigere end kultur” i onlinemediet Kulturmonitor, der fik både medier, politikere og resten af befolkningen til at drøfte kulturens rolle i samfundet. Nogle elskede ham og andre skosede ham for at blande sig i regeringens genåbningsplaner, og på et mindre akademisk plan viste debatten en pudsig tendens i brugen af sociale medier: “På Instagram var folk fulde af opbakning, mens alle trolls’ne (folk, der kommenterer på internettet for at provokere, red.) kom frem på Facebook,” smiler han med et let skuldertræk og fortæller om hadefulde kommentarer og også de mere komiske af slagsen, som ‘rejs hjem, hvor du kommer fra, din skide svensker’ – til trods for at Erlend Høyerstens ophav er halvt dansk, halvt norsk.

Hvis jeg skal forestille mig en fremtidsdystopi, så er det en verden uden forskønnelse – uden kultur.

Erlend Høyersten

Kultur og krise

Kommentarerne tager han ingen notits af, til gengæld er han oprigtig bekymret for samfundsudviklingen. “Hvis vi fjerner kulturen fra verden, så ville de stole, vi sidder på her, jo bare være stykker af træ,” siger han retorisk og understreger dermed sin pointe: Uden kultur ville vi ikke være et civiliseret samfund, og hvis vi giver køb på kulturen, bevæger vi os ind på en glidebane af den slags, der historisk set har ført til radikalisering
og krig: “Hvis jeg skal forestille mig en fremtidsdystopi, så er det en verden
uden forskønnelse – uden kultur. Kulturen minder os om, hvad det vil sige at være menneske, og derfor har vi brug for den, især i krisetider.”


Kulturen er samfundets ilt, skrev ARoS-direktør Erlend Høyersten i et debatindlæg, der blev drøftet vidt og bredt.


Fremtidens museum er digitalt

Vi er heldigvis langt fra dystopien, men coronakrisen har alligevel sat sit tydelige præg på samfundet og også dets kulturinstitutioner. Da museet genåbnede var det med mere plexiglas, sprit og ekstra rengøring, men udover fysiske foranstaltninger, spår Erlend Høyersten, at museet også vil komme til at formidle sin kunst på endnu usete måder i fremtiden. Han taler om augmented reality, robotteknologi og kunstig intelligens; om at kunne gå rundt på ARoS hjemme i sin egen stue. Og om hvor pinligt han synes det er, når museer laver et digitalt spil. “Det bliver altid primitivt i forhold til, hvad du kan få til fx PlayStation og Xbox, og vores rolle er heller ikke at underholde gennem et spil. Kulturinstitutionernes opgave er at formidle kunsten og nå ud til publikum. Langt ud. Også til alle dem, der ikke kan komme på ARoS, fordi de er sengeliggende, har fysiske handicaps, social angst eller bare bor i den anden ende af verden,” siger Erlend Høyersten, der dog af forretningshensyn ikke vil komme nærmere ind på, hvad ARoS konkret har i støbeskeen.

Snorkel og blå briller

Men faktisk er museet allerede godt i gang med den digitale opdagelsesrejse. Udover app’en ARoS ArtAdvisor, der fortæller dig om værkerne, mens du går rundt på museet, kan du lige nu i ARoS Public afdelingen blandt andet prøve de tre digitale stationer: Portrætmaskinen, Kommentatorboksen og Blikfangeren, hvor du kan lege med eyetracking. “Vi prøver hele tiden nye ting af, både i vores valg af udstillinger og udvikling af museet,” siger museumsdirektøren med reference til den digitale tilstedeværelse. Med en målsætning om at være et af verdens ti væsentligste museer, skal man ikke være bange for at kaste sig ud på
dybt vand.


Kunst og kultur online

Var du en af de mange, der savnede kulturelle oplevelser under corona-nedlukningen, så opdagede du måske, at mange kulturinstitutioner delte ud af deres kunst online?

Fx kunne du på Det Kongelige Teaters hjemmeside streame gratis forestillinger som Svanesøen, Heda Gabler, Robin Hood og mange flere.
Musikhuset Aarhus leverede ‘Take Away-koncerter’ med blandt andre Pernille Rosendahl og Allan Olsen. Koncerterne kan fortsat findes på musikhusetaarhus.dk/take-away.

Kvindemuseet samlede blandt andet historier ind under corona, og New Yorks berømte Museum of Modern Art – MOMA – viste ‘virtuel views’ af udstillinger. Hvis du savner dit yndlingskulturtilbud, eller altid har drømt
om at besøge en bestemt udenlandsk kulturinstitution, kan det altså være en god idé at starte med et besøg på stedets hjemmeside – måske ligger der en stor kulturoplevelse og venter?


Digitale opdagelsesrejsende


Er du fuldstændig dus med din smartphone og allerede velbevandret på internettet? Eller er du helt ny i online- universet?

Uanset hvor din digitale opdagelsesrejse starter, er der noget for dig i dette
tema om digitale medier og muligheder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *