Med headset på hovedet og en controller i hver hånd, kan Lene P. J. Poulsen på en halv time skabe en farverig verden, som hun kan modellere, mindske og forstørre efter eget ønske. Hun kan også træde ind i sit eget kunstværk, gå rundt i det og opleve det på en helt anden måde. 

Tekst: Anja Ziegler 7 Foto: Gitte kløve, Mads Thorlund Rømer, Henrik Moesgaard, Lene sol, Birgit Gylling 

Lene P. J. Poulsen er 39 år, førtidspensionist og meget optaget af Virtuel Reality-kunst, som hun laver på Kultur- og kontaktsted Kragelund. Lene har flere psykiatriske diagnoser, som bl.a. gør, at hun hurtigt bliver overstimuleret og derfor bedst kan forholde sig til små grupper på højst fem personer. I VR-kunst skaber hun former og farver. 

En pause fra sig selv 

VR-kunst tilbyder en helt anden verden, som med sin intensitet, farverigdom og nærmest ubegrænsede muligheder gør, at man helt glemmer sig selv og de problematikker, man har i dagligdagen.  

”At være kreativ på denne måde giver en kæmpe pause fra mig selv”, fortæller Lene P. J. Poulsen. ”Der er noget terapeutisk i det at sidde med alle de farver og alle de muligheder. Du har alle materialer ved hånden, og de kan alle mulige ting. Det er kun fantasien, der sætter grænser.” 

I VR-kunst kan man lave en kæmpe verden på kort tid, man kan lave tøj, landskaber, man kan få penslerne til at reagere på musik og male med lys, man kan bruge alverdens værktøjer på et virtuelt lærred, man kan lave om på lys og skygge. 

Et fælles tredje 

På Kragelund går de meget op i at skabe fællesskaber på tværs af mennesker og diagnoser eller sårbarheder. Mads Thorlund Rømer, som arbejder på Kragelund, fortæller:  

”Vores aktiviteter handler om at skabe noget tredje, der er så fedt, at man kan fokusere på det – sammen med andre. Det handler om at komme ud og lave noget andet end at sidde alene derhjemme.”  

Mads har, med stor succes, igangsat VR-kunst på Kragelund: 

”Der var mange flere interesserede, end jeg lige troede. Vi har haft gode fællesskaber omkring fx virtuel bowling, bordtennis og rytmespil – det største problem er at begrænse os.” 

Nogle synes, det er fedt at tage på Google Earth og flyve rundt i verden, og Lene P. J. Poulsen har besteget Mount Everest:  

”Det var noget af en udfordring. Jeg har højdeskræk og måtte derfor dele turen op i to dele.” 

Globale fællesskaber 

Virtuel Reality udvider mulighederne for sociale fællesskaber og samarbejdsopgaver. Lige nu udstilles de færdige VR-kunstværker kun på Kragelund, men planen er, at de skal printes på en 3d-printer og udstilles på biblioteker og andre steder.  

”Man kunne også forestille sig, at man sendte sin VR-verden til folk i andre lande, og så kunne man gå rundt i sin verden sammen med folk fra fx Brasilien. På den måde giver VR-kunst mulighed for at skabe nye, globale fællesskaber,” fortæller Mads Thorlund Rømer. 

Next stop: eSport 

Mads Thorlund Rømer er optaget af at prøve nye værktøjer på Kragelund af, og ifølge ham kan digitaliseringen være med til at udvide målgruppen og fange dem, der sidder derhjemme og gamer. Derfor er han ved at starte eSport op i et samarbejde med botilbuddene i Aarhus Kommune og med psykiatrisk afdeling på Aarhus Universitetshospital for at få flere til at komme og spille computer sammen: 

”Erfaringerne viser, at det er et kæmpe løft for det sociale, bare det at komme ud og spille det samme spil sammen med andre i stedet for at sidde derhjemme for sig selv. eSport og VR er også enormt kompetencegivende i forhold til samarbejde og sociale færdigheder. Og det, du lærer her i forbindelse med gaming eller VR, kan du tage med dig og bruge ude i samfundet.” 

Hvem, hvad, hvor…

  •  VR er en åben aktivitet for borgere med tilknytning til Kragelund. Man kan komme hver torsdag uden tilmelding.  
  • Kultur- og kontaktsted Kragelund er et åbent tilbud, hvor voksne med psykiske udfordringer i Aarhus Kommune kan komme og være sociale og kreative med andre i trygge rammer og i eget tempo. 
  • Kragelund ligger på Dybrovej 21, 8270 Højbjerg. 
  • Læs mere på aarhus.dk/kk-kragelund 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.