Hjemmepleje: Det ringer, og hvem træder ind…?

Myter om plejehjem – det svarede de adspurgte

Myte 1
Sådan svarer beboerne: 95 procent oplever, at medarbejderne er venlige og imødekommende.

Myte 2
Sådan svarer beboerne: 75 procent oplever, at der er en hjemlig og hyggelig stemning i plejehjemmet.

Myte 3
Sådan svarer beboerne: 84 procent er tilfredse med måltiderne.

Til hverdag og fest: Ernæringsmedarbejderne på plejehjemmene har fokus på råvarer, nærende og velsmagende mad og sørger også for, at der indimellem bliver gjort noget helt særligt ud af maden – billedet her er fra en grillaften på Plejehjemmet Husumvej.

Myte 4
Sådan svarer beboerne: 57 procent er sammen med deres familie på plejehjemmet mindst en gang om ugen. 9 procent oplever ofte at være mere alene, end de har lyst til.

Myte 5
Sådan svarer beboerne: 62 procent svarer, at der er gode oplevelser i hverdagen.


Hvad siger de pårørende?

Tilfredshedsmålingerne viser, at pårørende til beboere på plejehjem generelt er mindre tilfredse end beboerne selv. Det kan være svært at overlade ansvaret for ens elskede til andre. Alligevel svarer kun 8 procent, at de er utilfredse med plejehjemmet.


Vidste du at … personalet også har blik for alt dét, der forsøder tilværelsen?

Fodbold og et godt glas rødvin

Den daglige dialog er mindst lige så vigtig som de årlige tilfredshedsmålinger. Plejehjemmet Havkær Tilst spørger hver uge beboerne, hvad de drømmer om af oplevelser.

Lys, lyde og dufte

Duften af friskmalet kaffe og sengetøj tørret i vinden. Jazz på grammofonen og standerlampens lyskegle i læsekrogen. Når plejehjemmene arbejder med hjemlighed er lys, lyde og dufte væsentlige parametre i den hyggelige indretning.

Klovne, musikere og kokke

Aarhus Kommune har siden 2015 haft 12 oplevelsesmedarbejdere ansat til at støtte personalet i at skabe stjernestunder i hverdagen.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *