Hvis det er sjovt, er det sundt

Mad og sundhed må aldrig blive fanatisk, mener tidligere folkesundhedschef i Aarhus Vibeke
Brønnum, der i dag blogger om mad og meninger, oplevelser, motion og meget mere.

TEKST Pernille Bonne Nejsig FOTO Martin Viladsen / Grim Studie

Er du bare en lille smule glad for mad, fortaber du dig hurtigt i opskrifterne
på bloggen Refleksion & Rabarberkompot. Du bliver lækkersulten efter kanelsnurrer og marengs med lakridssmag og får lyst til at lave en af de mange hverdagsretter, der tæller alt fra blomkålssuppe til bøf Lindstrøm og salade nicoise. Bloggen afspejler indehaverens tilgang til livet: Det behøver ikke være så svært, til gengæld skal det være godt. Og hvis det er mad, skal det smage af noget. Også hvis ‘noget’ er sukker, smør og fløde. “Jeg vil gerne agitere imod at blive fanatisk omkring maden. Jeg følger Sundhedsstyrelsens 10 kostråd, men mit udgangspunkt er, at hvis mad er
lækkert, er det også sundt. For man bliver i godt humør af at spise et godt
måltid – og det er sundt at være glad,” siger Vibeke Brønnum.

For tiden bliver stort set alt Vibeke Brønnums brød bagt på surdej.

Mental sundhed er førsteprioritet

Som tidligere chef for Folkesundhed i Aarhus Kommune ved hun, hvad hun taler om, når det gælder sundhed. Og budskabet er klart: Den mentale sundhed er den vigtigste. Hvis hovedet har det godt, kan vi klare det meste og har bedre overskud til også at tænke på mad og motion.

Selv tænker Vibeke Brønnum meget på mad, der er et væsentligt omdrejningspunkt i hendes liv.

Hun har blogget om mad og det gode liv siden 2016, men siden hun gik på pension i efteråret 2019, er det nærmest blevet en fuldtidsbeskæftigelse.

Besat af surdej

Hver dag byder på hjemmelavede måltider lavet fra bunden. Det kan lyde
omstændigt, men udgangspunktet for opskrifterne er, at det skal være let at gå til. Fx tager en klassisk spaghetti carbonara ikke lang tid at trylle frem – med mindre man laver pastaen selv, men det lægger Vibeke Brønnum ikke op til. Til gengæld introducerer hun på bloggen retten med en lille fortælling om dens oprindelse og giver dermed sine følgere lidt ekstra ‘krydderi’.

For tiden er hun besat af surdej, og på bloggen finder du mere end 25 opskrifter med surdej, lige fra grydebrød og pizza til knækbrød og tebirkes.

“Min mand synes, det kan blive for meget med alt det surdej, især da jeg til
Store Bededag bagte hveder på surdej,” ler Vibeke Brønnum.

Men surdej er altså bare bedre end gærdej, siger hun: “Kroppen optager enzymer og vitaminer fra kornet bedre, og gluten bliver nedbrudt, så man ikke får ondt i maven af det. Og så holder både mætheden og brødet sig også længere.”

“I Frankrig blev det efter 2. verdenskrig vedtaget ved lov, at håndværksbagerne artisan-bagerne – skulle bage brødet på en bestemt måde, der indebar surdej, for at sikre kvaliteten,” fortæller Vibeke Brønnum, der på sin blog fortæller meget mere om surdejens egenskaber og historie.

Sundhed er også at drikke et glas vin i solen.

Vibeke Brønnum

Inspirationen kommer off-line

Hun følger også selv andre bloggere, men det meste af hendes inspiration til opskrifter finder hun i gamle kogebøger, gerne udenlandske, som hun finder på rejser og i antikvariater.

“Jeg udvikler selv mine opskrifter ved at tilpasse dem til det danske køkken og årstidens råvarer,” siger hun.

Bedstemor bager

En anden rolle, der fylder, er hvervet som bedsteforælder. Følgere af hendes blog og sociale medieprofiler vil have bemærket de mange flotte kager, der kreeres til børnebørnene, som også tit selv er med i køkkenet. Det afspejler sig i billeder af cupcakes med lyserød glasur og krymmel drysset med rund børnehånd det behøver ikke være perfekt for at blive delt; man må godt kunne se, at det har været sjovt at lave.

Socialt madfællesskab

Bloggen Refleksion & Rabarberkompot har omkring 200 besøgende om dagen, men for Vibeke Brønnum er antallet af følgere og “den smule håndører”, det generer i annonceindtægter, ikke det vigtigste.

“For mig er det en god måde at bruge tiden på. Det er sjovt at skrive, sjovt at lave maden og sjovt at udvikle opskrifterne. Jeg ønsker at blive ved med at udvikle mig og arbejder konstant på at finde på noget nyt,” siger hun.

Og så er maden et godt samlingspunkt:

Man kan invitere venner og familie til middag – fysisk eller via videoopkald, når distancen eller corona forhindrer et besøg – og så er der alle de venner, der følger hendes aktiviteter, liker, kommenterer og konfererer dagligt:

“For mig er det en god måde at holde kontakt med venner og familie rundt i hele verden.”


24 timer i Vibekes digitale liv

06.30
Hvis mit indre vækkeur ringer tidligt, starter jeg dagen med en løbetur.

07.30
Spiser morgenmad med min mand, mens vi bladrer dagens avis og nyheder på dr.dk igennem på hver vores iPad. Vi holder ikke en trykt avis, men abonnerer på Politikens digitale avis – så kan vi læse den samtidig og behøver ikke slås om sektionerne. Online-abonnementer er i øvrigt klart de billigste.

09.00
Går i køkkenet og starter fx dagens surdejs- brød op – dejen har jeg lavet aftenen forinden, men resten af ælte-, hæve- og bageprocessen tager to timer. Mens dejen efterhæver bager jeg knækbrød eller går i gang med at afprøve en ny opskrift.

11.00
Min telefon ‘buzzer’: Via urfunktionen har jeg har sat en fast alarm til at ringe hver dag med en påmindelse om mit mantra: Kærlighed, glæde og respekt.

11.05
Forbereder dagens indlæg til min blog: Refleksion og rabarberkompot – rafraf.dk

13.00
Lægger indlægget på bloggen og opdaterer relevante sociale medier hvis dagens indlæg fx er en opskrift skal der et billede af maden og et par ord om processen på Instagram, Pinterest og BlogLovers. Jeg bruger også tid på at læse og like andre indlæg i samme segment som mig – for inspiration og for at få andre til at følge mig.

14.30
Går i haven og ordner noget praktisk eller spadserer en tur med min mand. Næsten helt offline – jeg har selvfølgelig telefonen i lommen, hvis der skulle ligge et godt foto gemt i naturen.

16.00
Facetimer med mit yngste barnebarn på to og læser Karius og Baktus højt for ham.

16.30
Jeg napper en halv times træning med hjælp fra træningsapp’en Workout for women, hvor man kan vælge mellem forskellige træningsforløb eller sammensætte sit eget program.

18.30
Ser TV-avisen på DR – vi har ikke flow-tv, men streamer næsten alt, hvad vi ser.

19.00
Min mand og jeg spiser middag med gode venner – på distance: Vi laver et videoopkald og har iPad’en stående på bordet. Det fungerer bedst, hvis man ikke er alt for mange. Det var en hyggelig måde at ses på under corona og er altid en god måde at ses på, når man bor langt fra hinanden.

21.00
Sender en mail til min søn og hans familie med en madplan for den kommende uge – jeg planlægger opskrifter, laver en indkøbsliste og noterer, hvilke basisting (olie, mel, krydderier o.l), de får brug for.

21.30
Ser et afsnit af Hamilton eller den norske serie ‘Tungt vand’ på Netflix’ og har gang i strikketøjet imens.

22.30
Hvis jeg ikke er for træt, læser jeg bog på min Kindle, inden jeg går til ro – det bedste sundhedsråd, man kan give, er en god nats søvn.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *