Drop undskyldninger og dyrk motion

’Jeg burde nu også se at komme i gang med at dyrke noget motion!’

 

Hvor mange gange har man ikke sagt det? Til familien, til kollegerne, vennerne … og ikke mindst til sig selv, i et rimelig hårdt tonefald? Man har nået den alder, hvor kroppen begynder at blive stiv og øm i leddene, og de daglige gåture er ikke længere nok til at holde de ekstra kilo væk fra sidebenene. Man mærker årene trykke – og man kan ikke blive ved med at leve højt på den gang, man spillede håndbold – for 40 år siden. Men når nu det der med at motionere aldrig rigtigt har sagt én noget – når man er motionsuvant, som det hedder i fagsproget – hvad gør man så? Og hvordan kommer man uden om alle de undskyldninger, man har for ikke at gøre alvor af det? Det har vi bedt sundhedskonsulent Anja Fynbo fra Folkesundhed Aarhus om at hjælpe med.

 

Undskyldning nr. 1

Jeg har ikke lyst til at dyrke motion.

Anja Fynbo: ”Her kunne vores hjerner godt trænge til en opgradering! De er stadigvæk indrettet på livet i stenalderen, hvor tilværelsen var fysisk krævende og hvor det drejede sig om at spare på kroppens energi og samle fedtdepoter til tider med mangel på mad. I dag sidder vi meget stille foran tv og pc og har rigelig adgang til mad – så indtil vores hjerner indhenter nutiden, er vi simpelthen nødt til at bevæge os ’for sjov’.”

 

Undskyldning nr. 2

Jeg er for gammel til at begynde at dyrke motion.

Anja Fynbo: ”Det bliver man aldrig! Fysisk aktivitet har ingen alder, og gamle kroppe skal også holdes i gang. Men vær realistisk og sæt et rimeligt ambitionsniveau. Måske skal du ikke begynde at træne op til maratonløb, men du kan altid finde noget, du kan dyrke.”

 

Undskyldning nr. 3

Det nytter alligevel ikke noget, skaden er sket.

Anja Fynbo: ”Det er værre at lade være. Motion er godt mod rigtig mange fysiske sygdomme, og det hjælper også på vores psykiske velbefindende. Vi ved, at det virker mod stress og depression, og lige nu kører der et forsøg med at lade mennesker med Alzheimers demens dyrke hård fysisk aktivitet. Det er sjældent, man er så dårlig, at fysisk aktivitet ikke hjælper eller ikke kan lade sig gøre.”

 

Undskyldning nr. 4

Alle de andre er yngre, slankere og mere tjekkede end mig.

Anja Fynbo: ”Det er vist en typisk kvindeundskyldning, og det er under alle omstændigheder en myte og en begrænsning, vi sætter op for os selv. Der er ikke ret mange af os, der ser ud som dem i damebladene – og hvis udseendet virkelig generer dig, kan du jo vælge en aktivitet, hvor du ikke skal stille op i badedragt eller stramt trikot.”

 

Undskyldning nr. 5

Der er alt for mange forskellige slags motion, man kan dyrke – jeg kan ikke finde det rigtige for mig.

Anja Fynbo: ”Det er rigtigt, at der er meget at vælge imellem – og det er da fint, for så kan man nemmere finde noget, man kan lide. Det er nemlig det, det handler om. Mærk efter i dig selv og vælg den aktivitet, der gør dig glad. Måske syntes du det var sjovt at spille badminton, da du var ung – det kan da være, du stadigvæk synes det? Eller måske kan du lide at bevæge dig til musik? I de fleste foreninger og fitnesscentre kan man få gratis prøvetimer, og der er instruktører, som kan vise én til rette og hjælpe og vejlede. Mange af os melder os ind i – og kommer der en enkelt gang eller to. Men det tæller altså ikke!”

 

Undskyldning nr. 6

Jeg gider ikke dyrke motion alene og kender ikke nogen, jeg kan følges med.

Anja Fynbo: ”Her er det igen kun dig selv, der står i vejen. Mon du virkelig er den eneste, der har det sådan? Kridt skoene, gå ned i den nærmeste forening og sig: ’Her er jeg, hvad har I til mig?’ Der er helt sikkert mange andre der, som du kan motionere sammen med, og på den måde får du også nye venner.”

 

Undskyldning nr. 7

Det er kedeligt at dyrke motion

Anja Fynbo: ”Ja, det kan det være. Navnlig, hvis du vælger en aktivitet, der keder dig. Du skal finde noget, som du gider blive ved med, og hvor du ikke bliver træt og opgiver på halvvejen. Vælg noget, som du synes er sjovt. Før du går i gang, er det en god ide at stille dig selv nogle spørgsmål: ’Hvorfor vil jeg dette her? Er det fordi sundhedseksperterne siger jeg skal? Eller er det fordi jeg gerne vil holde mig i gang og blive ved med at have det godt og kunne gøre de ting, jeg gerne vil? Hvilken slags fysisk aktivitet er jeg til? Skal jeg vælge noget, som jeg går til tre gange om ugen? Eller skal jeg snige det ind ad bagdøren og vælge noget, hvor jeg får motion uden at tænke over det? Skal jeg vælge solo-aktiviteter, som jeg kan dyrke, når lysten kommer over mig, eller skal jeg vælge en holdsport og på den måde ’binde’ mig selv til at møde op?’ Hovedsagen er, at du vælger noget du kan holde ud og som du synes er sjovt.”

Undskyldning nr. 8

Det er dyrt – kontingent, udstyr, tøj …

Anja Fynbo: ”Det kommer jo igen an på hvad du vælger. Der er mange billige tilbud rundt omkring, fx på lokalcentrene. Desuden er Aarhus omgivet af masser af skøn, gratis natur, hvor du kan lave mange former for fysisk aktivitet. Og her kommer du langt med en god vindjakke og et par gode sko.”

 

VIDSTE DU: Sundhedsstyrelsen anbefaler sammenlagt 30 minutters daglig, moderat fysisk aktivitet – fx gang, cykling, havearbejde – plus 20-30 minutters sammenhængende fysisk aktivitet med høj intensitet, hvor pulsen kommer op og man bliver forpustet, 2-3 gange om ugen?

 

 

Tekst: Ingrid Terkelsen

Foto: Allan Witte