Om du går, løber, løfter træstammer, svømmer i bugten eller noget helt femte, så er det godt for både krop og sjæl at komme ud. Lad dig inspirere her og drag nytte af den smukke natur vi bor lige midt i, her i Østjylland

Af Jannie Lindberg Sundgaard

Fitness i det fri 

I fitnessparkerne kan du holde dig i form og samtidig få frisk luft i naturskønne omgivelser. Og det er ganske gratis https://bit.ly/fitnessparker 

Gå- eller løberuter 

Snør skoene og tag en tur ud i det blå på en af de mange afmærkede ruter, du kan finde på kortene her https://bit.ly/gåogløberuter 

Rute i Mollerup skov på 3,5 km

Grønne oaser 

Aarhus har mange grønne områder og parker, hvor hele familien kan fordrive tiden. Hvornår har du sidst været i Botanisk have og se på verdens flora og fauna, Mindeparken med udsigt over aarhusbugten eller Hørrets grønne skove? https://bit.ly/grønneoaser 

Åkrogen strand ved Risskov

 

Syv gode grunde til at komme ud 

  1. To timer om ugen i naturen er nok til at give større mentalt velvære https://www.exeter.ac.uk/news/research/title_720059_en.html
  2. Mennesker, der bor tæt på natur og grønne områder som parker, skove og søer, lever længere og udvikler færre dødelige sygdomme. https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(19)30215-3/fulltext
  3. Uanset om du går en tur ved vandet, løber i en park eller cykler en tur i skoven, så får du livsvigtig motion. Tæl fx dine skidt med en skridttæller. 
  4. Tid i naturen modvirker stress. Bare 10 minutter ude i grønne omgivelser er nok til at dæmpe følelsen af psykisk og fysisk stress. https://news.cornell.edu/stories/2020/02/spending-time-nature-reduces-stress-research-finds 
  5. Ude i naturen får du som regel ro, og det er kun fuglekvidder og den rislende lyd fra vand, der distraherer. Den fred kan skærpe din opmærksomhed og din evne til at huske. https://news.umich.edu/going-outsideeven-in-the-coldimproves-memory-attention/ 
  6. En halv times sollys i ansigtet og på brystet er nok til at dække dit behov for D-vitamin i sommerhalvåret, mens det om vinteren er en god idé at få D-vitamin via kosten eller kosttilskud.  
  7. Du tænker mere kreativt. Et forsøg med backpackere viste, at de blev 50 procent bedre til at tænke kreativt og løse problemer i en test, efter de havde været ude og vandre fire dage i naturen. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *