Lad der være lys

Lys er ikke bare praktisk, lys er sundt. Brug lyset til at skabe en god døgnrytme og få et bedre helbred.

 

”Groft sagt har indførelsen af kunstlys været noget møg for vores helbred. Det naturlige lys styrer vores døgnrytme, men når vi selv kan regulere lyset på alle tider af døgnet, kan kroppen let blive forvirret. Det har betydning for vores søvnkvalitet og dermed vores immunforsvar og generelle helbred,” siger Torben Skov Hansen, civilingeniør i optisk fysik og Head of Innovation and Quality hos firmaet Chromaviso.

 

Chromaviso leverer ergonomisk lys og ergonomisk døgnrytmelys til blandt andet sygehuse, hospitaler og ældrepleje. Torben Skov Hansen kalder sig ‘lysnørd’, for den slags løsninger kræver en del viden om lys og sundhed. Viden, der også er nyttig uden for hospitalsverdenen.

 

Vitaminpille mod depression

Ved at bruge lyset bevidst, kan vi holde kroppen i balance. Lys tidligt på dagen er for eksempel rigtig godt. En gåtur i solopgangen er en vitaminpille mod depression og er med til at sikre en naturlig træthed senere på dagen,” siger Torben Skov Hansen. ”Men giv gerne kroppen et boost med en gåtur sidst på eftermiddagen også,” siger han.

 

Til gengæld skal vi ikke have for meget lys efter aftensmaden. Og slet ikke det, der kommer fra computere og tablets, der ifølge Torben Skov Hansen burde være bandlyst efter 18. ”Skærme på computere og tablets forstyrrer kroppens produktion af søvnhormonet melatonin og giver rod i døgnrytmen,” siger han og tilføjer, at fjernsyn og smartphone om aftenen er ok.

 

Smartphonen er for lille en lyskilde til rigtig at kunne forstyrre balancen, mens fjernsynet oftest er på så lang afstand, at koncentrationen af lys er tilpas formindsket, når den møder øjet. Dog kan store fladskærme godt give forstyrrelser – sidder man for eksempel tre meter fra en 55” LED-skærm, så er den lysende flade stor nok til at give knas.

 

Vågeblus om natten

Lyset om natten er også vigtigt. Der skal være mørkt i soveværelset, og skulle det ske, at du vågner i løbet af natten, skal du helst undgå at tænde lys. ”90 sekunders eksponering for et kraftigt badeværelseslys er nok til at kroppen tror, det er morgen. Brug i stedet en lille lygte, lyset fra din mobiltelefon eller allerbedst: en lavtsiddende lampe, der kaster lys på gulvet, til at finde ud til toilettet,” lyder rådet.

 

Powernap i dagslys

Placeringen af soveværelse er heller ikke uden betydning for døgnrytmen. Hvis du har mulighed for det, er det en god idé at vælge sydøstvendte rum til soveværelser. Så får du nemlig kraftigt lys om morgenen og let lys sidst på dagen. Og lægger du dig i øvrigt for at tage en lur i løbet af dagen, skal du ikke trække gardinerne for. Kroppen må gerne vide, at det stadig er dag og kan sagtens sove i dagslys.

 

Balance

Lider du ikke af søvnproblemer, og har du ingen problemer med helbredet, får du sikkert både lys og søvn nok. Men er du syg og sengeliggende eller af anden årsag kommet ind i en skæv døgnrytme, er der altså god ræson i at kigge på dine lys- og søvnvaner, før du tyer til sove- og anden medicin. ”Især for mennesker ude af balance betyder døgnrytmelyset rigtig meget. Vi har for nyligt installeret døgnrytmelys på Glostrup Sygehus’ rehabiliteringsafsnit for neurologiske patienter. Her ruller gardinerne blandt andet ned klokken otte om aftenen og op igen klokken otte om morgenen, simpelthen for at hjælpe den naturlige døgnrytme på vej. Patienterne skal kunne mærke, hvilken tid på døgnet det er,” fortæller Torben Skov Hansen.

 

Katalysator

Andre dele af døgnrytmelyset går ud på at ’kopiere’ farverne fra det naturlige lys. Et af firmaets seneste løsninger er til et psykiatrisk hospital, hvor det indendørs lys er programmeret til døgnet rundt at imitere det naturlige lys. Natlyset ligner for eksempel farvemæssigt det rødlige lys, et bål giver, og som vi evolutionært forbinder med ’nat’. Det giver ro til patienterne og er mindre hårdt at arbejde i for natpersonale. ”Lyset i sig selv helbreder ikke. Men godt lys døgnet rundt giver bedre betingelser for at den øvrige behandling virker,” forklarer Torben Skov Hansen og slutter: ”Og i hverdagen giver en god lysbalance gode betingelser for at kunne have det godt i det hele taget.”

 

  • Vidste du...
  • En god døgnrytme giver bedre…
...at lys er godt til både at forebygge og behandle vinterdepressioner? Læs mere på sundhed.dk

  • Søvn
  • Sult og fordøjelsessystem
  • Stofskifte
  • Immunforsvar
  • Hormonproduktion
  • Humør
  • Kognitive evner
  • Hjerterytme og puls
  • Kropstemperatur

Kilde: Chromaviso