LÆSERNE TESTER: Digitale erfaringer og anbefalinger

To Vital-læsere har sagt ja til at give deres besyv med, når vi tester den digitale verden. Deres udgangspunkter er forskellige, og det er der kommet nogle både interessante og inspirerende betragtninger ud af.

TEKST Jannie Lindberg Sundgaard

CONNIE LÖWE, 74 ÅR OG PENSIONIST

  • Har været vant til at bruge computer i sit arbejdsliv
  • Er på Facebook, men bruger det kun ganske lidt
  • Taler med sin søn og børnebørn via Skype ind imellem
  • Shopper helst ikke på nettet
  • Er påpasselig med sikkerheden online
  • Vil gerne lære at bruge flere apps, fx podcast
  • Har både mobiltelefon (smartphone), tablet og computer
  • Tager mange billeder og er medlem af Aktiv Video Klub og en fotoklub

Sådan er jeg digital

“Jeg synes, jeg har godt styr på det digitale, men selv om jeg har brugt computer, både da jeg var på arbejdsmarkedet og som pensionist, går udviklingen så hurtigt, at det er svært at følge med. Når jeg skal finde ud af noget nyt, så bruger jeg meget tid på at undersøge det, og jeg er aldrig bange for at spørge om råd.

Netshopping og sikkerhed

Jeg er glad for min netbank og digital post, det er trygt og fungerer godt. Bortset fra køb af tog og færgebilletter samt billetter til museer og teatre, bruger jeg ikke nettet til indkøb. Jeg er nervøs for sikkerheden i forbindelse med betaling hos firmaer, jeg ikke kender. Jeg har engang købt et par sko på nettet hos et dansk firma. De var lidt for store, og jeg fandt først bagefter ud af, at jeg selv skulle betale fragt til produktionsstedet, hvis de skulle byttes. De skulle sendes til Kina. Der var noget, jeg ikke havde undersøgt, før jeg købte dem.

Mobiltelefoner og fotografering

”Min helt store interesse er at tage billeder. Jeg er medlem af Aktiv Video Klub og en fotoklub, og jeg er meget glad for de aktiviteter. Jeg bruger ikke min telefon til at fotografere med, men jeg bruger den som en slags huskeseddel i form af billeder. Kommer jeg forbi et sted eller en ting, som jeg gerne vil fotografere senere, så tager jeg et billede med min mobil. Det kan også være i forhold til indkøb, hvis jeg fx skal have købt nye blomster til min gårdhave. Jeg tager et billede af gården og har det med. Når jeg så
kigger på blomster, kan jeg se om farverne passer. Mange er rigtig gode til at tage billeder med telefonen. Jeg bruger helst mit kamera, for der er forskel på at tage billeder og på at fotografere. I fotoklubben har vi hver måned en konkurrence om det bedste billede ud fra varierende temaer. I
april måned var temaet: Naturlig indramning, og jeg vandt. Det var jeg meget glad for. Jeg kan bruge dagevis på at køre rundt og finde motiverne. Hvis ikke jeg havde haft mine billeder og min bil til at køre ud i landet og fotografere under coronaen, havde det været en endnu sværere tid.”

EBBE NORMARK SØRENSEN, 86 ÅR OG PENSIONIST

  • Har brugt digitale løsninger gennem sit arbejdsliv og er fortsat en flittig bruger
  • Var i 1996 medstifter af foreningen IT Forum-Århus (nuværende IT Forum Midtjylland)
  • Er på Facebook og LinkedIn, men bruger det ganske lidt
  • Taler jævnligt med familien via Facetime (videoopkald)
  • Handler ofte på nettet – alt fra værdipapirer til sokker, støvsuger og rejser
  • Bruger ofte Officepakken med regneark, tekstbehandling og PowerPoint til bl.a. foredragspræsentationer
  • Har både mobiltelefon (smartphone), tablet og computer
  • Underviser og rådgiver i digital brug

Sådan er jeg digital

”Jeg laver dagligt mange søgninger på Google efter ting eller viden, jeg står og mangler. Mulighederne for at formulere mere konkrete og længere sætninger i søgefeltet bliver hele tiden bedre. Jeg søger fx på aktiviteter, bøger jeg gerne vil læse eller aktiekurser. Jeg møder mange, som har udfordringer med at bruge de digitale muligheder. De fleste har en mailadresse, som de måske bruger lidt ind imellem, men jeg kender flere,
der fx ikke er klar over, hvordan de opretter en ny mailkontakt. Så er der forskellige koder, man skal holde styr på, Apple-id eller bare dét at åbne en browser – og hvad er det egentlig? Det kan godt være uoverskueligt at finde rundt i, når man ikke er vant til at begå sig digitalt. Jeg hjælper ofte – primært kvinder, de er nok bedre til at bede om hjælp, tror jeg – med at finde rundt i den digitale verden.

Mine tre bedste råd

Som jeg ser det, handler den digitale verden i bund og grund om tre ting:

  1. Du skal være interesseret.
  2. Du skal være nysgerrig; du lærer mest ved at gå på digital opdagelse selv.
  3. Du skal ikke være bange for at ødelægge noget. I langt de fleste tilfælde bliver du spurgt flere gange om det samme. Hvis du fx er kommet til at trykke på slet, så bliver du spurgt igen: ”Er du sikker på, at du vil slette?” Så dukan oftest nå at fortryde.

Ebbes guide til at sende en mail

Noget af det, Ebbe Normark Sørensen ofte har hjulpet venner og bekendte med, er helt enkelt at lære at sende en mail. Første skridt er at oprette en kontakt i mailsystemet, og Ebbe Normark Sørensen har udarbejdet en guide til begge dele. Guiden er en udførlig trin-for-trinanvisning, og du kan finde den her http://vital.dk/send-en-mail

Rigtig god fornøjelse – skulle det volde problemer, kan du altid kontakte apps-cafeen på DokkX og spørge om hjælp der.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *