Grib mørket og de mørkere følelser

”Særligt om vinteren er det, som om vi har brug for at gå ind i os selv,” siger sognepræst Jesper Kiil Jørgensen. Men hvorfor er det mon sådan? Psykolog og sundhedskonsulent i Folkesundhed Aarhus Anne-Louise Agerskov forklarer hvorfor og giver et bud på, hvordan vi kan bruge det konstruktivt: ”Mange oplever, at de om vinteren kommer i kontakt med træthed og følelser som tristhed, sorg og melankoli og får lyst til at ´gå lidt i hi´. Som mennesker er det naturligt, at vi gerne vil undgå livets mørkere følelser. Men samtidig er smerten også en del af livet, og ligesom med vinteren er den ikke til at komme uden om. Derfor kan vinteren være en anledning til at øve dig i at være nærværende overfor dig selv og mærke efter, hvordan du har det. Sørg for eksempel for, når du tager en kop kaffe om morgenen, at bruge et øjeblik på at være bevidst nærværende, mens du drikker den. Det er det, man med et fagudtryk kalder mindfulness eller ’at være mindful’.

 

Det handler om at være i nuet og slippe de tanker, der har det med at trække os væk fra nuet. Brug et par minutter på at mærke efter, hvordan du har det og vær opmærksom – uanset om det er melankolien, angsten, glæden eller behaget ved kaffens varme og smag, man mærker. Ofte vil vi gerne handle os ud af en ubehagelig følelse, men her handler det om blot at prøve at mærke den, have fokus på, hvordan og hvor den fornemmes i kroppen.

 

Tekst: Pernille Bonne