Når de forkerte varer kommer i kurven

I REMA 1000 i Viby ved personalet hvad de skal gøre, når kunder, der lider af demens, kommer i butikken.

 

Den ældre kvinde går lidt hvileløst rundt i butikken, ender måske med at putte 10 pakker flormelis eller fem kg. oksefars i kurven og begiver sig mod kassen, mens personalet ser lidt usikre på. Et tænkt eksempel, men alligevel tæt på hverdagen i mange butikker og supermarkeder. I REMA 1000 kender man også situationen og har nu fået nogle værktøjer, så man kan tage hånd om mennesker med demens, når de kommer i butikken.

 

Diskret og usynligt

Allan Villadsen, der er købmand og leder i butikken på Gammel Kongevej i Viby, kan godt genkende eksemplet: ”I sådan et tilfælde vil én af medarbejderne gå hen til kunden og måske spørge ind til, hvor mange gæster hun skal have og komme med forslag til, hvor meget hun skal købe af de forskellige varer. Måske hjælper vi hende med kurven og tager hende med rundt i butikken og finder det, hun har brug for, inden vi følger hende op til kassen. Det vil være diskret og usynligt både for hende og de andre kunder, men vi har levet op til de værdier, vi har i REMA 1000 – det skal være et sted, hvor der er rart at være for alle vore kunder,” forklarer Allan Villadsen. Hans medarbejdere er blevet introduceret til REMA 1000 som demensvenlig butik. De går rundt med et lilla hjerte på tøjet og ved, hvad de skal gøre, hvis de møder kunder med tegn på demens. ”Vi har nok to – tre kunder, som vi er ekstra opmærksomme på, og som vi hjælper, når de kommer ind i butikken. Medarbejderne fortæller det til hinanden, og vi er klar til lidt ekstra hjælp – også når kunden kommer hen til kassen,” fortæller Allan Villadsen og tilføjer, at de også har haft henvendelser fra pårørende til demente, som har været lidt urolige for, hvordan det skal gå, når personen med demens kommer på indkøb.

 

Lærer af hinanden

Allan Villadsen er meget glad for den måde, hans medarbejdere har taget den demensvenlige butik til sig på: ”Jeg tror, at alle har meldt sig som demensvenner, og det er noget, vi snakker om både på tomandshånd og i frokoststuen. Hertil kommer, at mange privat kender nogen, der har demens. De erfaringer kommer også på bordet, og gennem deres arbejde hos os er de måske blevet bedre til også at tackle sådan en situation i privatlivet.” Allan Villadsen understreger over for sine medarbejdere, at det er vigtigt, at de taler sammen om de oplevelser, de har. At de fortæller, hvordan de har reageret og diskuterer, hvad man kan gøre i lignende situationer. Kun på den måde kan man lære noget. ”Jeg kan blive helt høj, når jeg oplever, at vi har hjulpet en kunde – helt diskret, uden at vedkommende har bemærket det, og når vi samtidig får noget erfaring, som vi kan bruge næste gang, vi kommer i en lignende situation,” konstaterer Allan Villadsen.

 

 

  • 7 gode råd gør REMA 1000 demensvenlig
Hvis du kommer forbi en REMA 1000-butik, møder du i indgangspartiet ikke kun oplysninger om åningstider og gode tilbud – du ser formentlig også et lilla hjerte, der fortæller, at REMA 1000 er en demensvenlig butik.

REMA 1000 er med HR-direktør Michael Skous ord i færd med at uddanne 10.000 demensvenner, i at samtlige medarbejdere i discount-kædens butikker opfordres til at følge i butikkernes spor og blive demensvenner. ”REMA- 1000 er en værdibaseret virksomhed, og én af vore 8 værdier hedder ’Kunden er vores øverste chef’, og det gælder også i dette tilfælde. Mange af medarbejderne har selv, eller har haft, demens inde på livet privat, og nogle gange møder vi det også i butikkerne”, fortæller Michael Skou og fortsætter: ”Vi tog kontakt til Alzheimerforeningen og har i fællesskab udarbejdet undervisningsmateriale, plakater og nogle små film, der kan hjælpe medarbejderne, hvis de møder mennesker med demens i butikkerne. Vi har lavet syv gode råd, som medarbejderne kan have med i baglommen på et lamineret kort, eller som de kan finde i baglokalet eller ved kassen. Det vigtigste er at være venlig, imødekommende og hjælpsom. Det er en lang rejse, som vi først startede på i september i fjor, men vi vil gerne give vore medarbejdere nogle redskaber, så de kan løse de problemer, der måtte opstå, på en rolig og værdig måde,” siger Michael Skou. 

Brugbar viden om demens

Han har selv haft brug for den viden om mennesker med demens, som han har fået ved at arbejde på at gøre REMA 1000 demensvenlig. Det skete, da han handlede i én af REMAs butikker ved juletid. ”Der stod en ældre dame uden ret meget tøj på med en rollator uden for butikken og så lidt forvirret ud. Jeg spurgte, om jeg kunne hjælpe, og hvor hun boede og så videre. Hun forklarede, at hun var på besøg fra Sjælland og boede på hotel, men kunne ikke rigtigt huske hvor. Jeg fik hende med ind til REMAkøbmanden, hvor hun ventede, mens jeg skyndte mig over på det nærmeste plejehjem og fik hjælp af en venlig plejer, der kendte hende og fik hende med hjem.”

Tekst: Allan Witte

Foto: Niels Åge Skovbo