Vital er taget til foredrag med sundhedsforsker og overlæge Bente Klarlund, der formår at omdanne forskning og fakta til klar tale – og ikke mindst handling. Kom med og få 10 spiselige sundhedsråd, der gør dig yngre med årene. 

 Af Kasper Fryd Kristensen

Vaner er gennemgående i snakken om sundhed, fortæller Bente Klarlund i et baglokale på Hermans i Tivoli Friheden. Hun går på scenen om 30 minutter, og i foyeren summer knap 800 mennesker forventningsfuldt. Klarlund tager en tår danskvand af et vinglas, og fortsætter. 

”Vi har brug for vaner, da de giver tryghed. Vi kender det fra små børn: Hvis de er vant til at få to historier inden de skal sove, kan de ikke sove, hvis de får én. Meget tidligt grundlægges vaner som et sæt af rutiner, der skal få hverdagen til at hænge sammen.” 

”Tidligere har vi ment, at det er svært at bryde vaner, og det har også været min opfattelse, men det er en myte. Videnskaben viser, at vi faktisk godt kan lave om på vaner. Og det er ikke så svært, som vi går og tror. Jeg tror for eksempel, at rigtig mange fortsat ryger, fordi de tror, at det er for svært at stoppe.” 

Det opløftende budskab har rødder i forskningens verden, der er Klarlunds hjemmebane. Som overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet, leder af Trygfondens Center for Aktiv Sundhed og forfatter til 11 bøger om sundhed er der vægt bag ordene, når hun formidler evidens og data til et større publikum. 

”Nå, I er altså sådan nogle, der går til sundhedsforedrag en mandag aften”, siger Klarlund med et smil fra scenekanten. Publikum griner.  

”Det forstår jeg godt, for det er faktisk utroligt spændende.” 

Aldrig for sent 

I løbet af foredraget kommer Klarlund omkring de klassiske sundhedsråd om alkohol, rygning, kost og motion. Men størstedelen af hendes fokus, der hvor folk virkelig skal spidse ører, ligger på nogle mere flydende størrelser. 

”Man bør arbejde meget med sin livsindstilling og mentale sundhed. Forskningen viser, at her har frivillighed en meget stor kraft. Det at tænke ud over sig selv bidrager til, at man får et længere liv. Generelt er de sociale relationer afgørende, og er man oppe i årene, skal man altså også sætte kryds i kalenderen til at passe børne-, måske oldebørnene. ” 

”Forskningsresultater viser også, at det at opleve ærefrygt, den følelse af henrykkelse, at noget er større end én selv, er enormt vigtigt. Og der skal man også sætte tid af til at gå i teatret, ud i naturen, eller hvad der nu giver den der lidt berusende følelse. Det styrker ens mentale sundhed. ” 

”Når man kommer op i årene, er der en stor trussel i komorbiditet. Har man fx først diabetes, så har man 2-3 gange større risiko for hjerte-kar-sygdomme, cancer eller demens. Med en sund livsstil kan man holde de andre sygdomme for døren. Så det er ikke ligegyldigt at gøre en indsats, selvom man har en kronisk sygdom. Tværtimod bliver det netop vigtigt at forebygge. En ledetråd er, at hvis man styrker sin mentale sundhed, bliver man bedre til at kere sig om sin fysiske sundhed. ” 

Som Klarlund afslutningsvis siger, er der mange råd, og man må gøre det så godt, man kan. Livet bliver surt, hvis det bare er én stor tjekliste.  

”Og når folk spørger mig, om jeg følger alle rådene selv, så plejer jeg at svare: ‘gør som jeg siger, ikke som jeg gør,’ griner hun.” 

Bente Klarlunds 10 råd, der gør dig yngre med årene 

  1. Drop tobak i enhver form. 
  1. Dyrk motion mindst 30 minutter om dagen og gerne mere. Få pulsen op mindst to gange om ugen. 
  1. Spis først, når du er sulten. Spis varieret, mest grønt, og ikke for meget. 
  1. Drik vin i moderate mængder, fordelt over hele ugen. 
  1. Minimér din udsættelse for støj og forurening. 
  1. Tag vare på din mentale sundhed. Vær optimistisk, og undgå unødig bekymring. 
  1. Sov rigeligt, mindst syv timer i døgnet. 
  1. Tro på noget. Oplev ærefrygt. 
  1. Gør noget meningsfyldt for dig selv eller andre. 
  1. Dyrk familie og venner. Og sæt dem gerne i kalenderen. 

Lotte Kloster, Risskov 

“Jeg prøver så vidt muligt at tage det sunde valg. Jeg cykler, jeg dyrker gymnastik, og jeg tager til lægen, når det er nødvendigt.  

Men det kan være svært at bryde de dårlige vaner, og der kommer ofte noget nyt, man skal forholde sig til. Der er ingen mangel på poppede sundhedstrends, og måske der er en lidt ærgerlig tendens til, at folk søger sundheden ad smutveje eller hurtige løsninger.  

Jeg tror derimod, at det i høj grad handler om sund fornuft. Der er ingen hurtig og nem løsning. Det ligger i gentagelsen af at få sneget de gode vaner ind i hverdagen.” 

Frank Juhler, Højbjerg 

“Efter næsten 50 års lykkeligt samliv med mange spændende oplevelser, mistede jeg, uden forudgående varsel, min kone for 2½ år siden. 

På trods af sorgen og savnet af tosomhed må og skal livet fortsættes. Mange mænd har en tendens til at isolere sig, når sådan noget sker. Det synes jeg er en skam. De burde være mere udfarende og tage initiativ til at komme mere ud. Der er lidt en small talk-kultur blandt mænd, hvor det kan være svært at få talt ordentligt om, hvordan man har det.  

Jeg har en god kammerat, som jeg har kendt i mange år. Han har også mistet sin kone, og det er en kæmpe gave, at vi på de fleste områder har samme syn på tingene. Vi har mange fælles interesser bl.a. sund levevis og motion, alt omkring biler, særligt de gamle engelske sportsvogne, som vi begge har haft i mange år. Med vores fælles skæbne, at miste sin ægtefælle, og de mange sammenfaldende interesser, kan vi således på en god måde støtte hinanden i mange forhold.“ 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *