Stikkende satire med læbestift og knofedt

En fiktiv journalistisk rappenskralde i midt-60’erne og en politisk korrekt nyhedsredaktør med trang til overfladiske nyheder er blandt tidens mest markante satiriske stemmer. I ”Den Korte Radioavis” på Radio24syv er det en del af jobbet at lave sjov med folketingsmedlemmer, der ligner mongoler, men selvom formen kan lyde flyvsk, kræver det gode grin et solidt forarbejde. 

 

Rasmus Bruun kigger spørgende over på Frederik Cilius, der sidder lidt uroligt på sin stol, mens han gnider sine skægstubbe. De ser begge trætte ud, og kollegaerne fra radioprogrammet ”Reporterne” får et venligt, men bestemt nej. ”Nej, Kirsten Birgit kan ikke være med i aften. Vi har ikke rigtig tid, og så dur det heller ikke, at hun optræder på den måde i et andet program. Det risikerer at blive noget rod,” siger Frederik Cilius, og Rasmus Bruun ser lettet ud. Kirsten Birgit, som Frederik Cilius omtaler, er Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm – en 63-årig journalistisk veteran med en glorværdig fortid på blandt andet Århus Stiftstidende og DR, som efter en nedtur med alkoholisme og post-traumatisk stresssyndrom vendte tilbage til offentligheden i februar 2015 som vært i Radio24syvs program Den Korte Radioavis. Frederik Cilius er Kirsten Birgit, og så er han samtidig en 30-årig klassisk musiker, som gennem en årrække har levet af at være sjov – et godt stykke af tiden i samarbejde med 32-årige Rasmus Bruun, som i Den Korte Radioavis spiller nyhedsredaktør af samme navn.

 

Fingerspidsfornemmelse er afgørende

Den Korte Radioavis gik i luften i februar 2015, og siden har programmet og figuren Kirsten Birgit raget højt op i den danske humorhorisont. Hun – altså den fiktive person – blev nomineret til Berlingskes ”Årets dansker 2015”-pris, og hun var kvinden bag DR3’s nytårstale, som trak overskrifter lige efter nytår. Men på en jævn mandag i København er det at være sjov også bare et arbejde, og både Frederik Cilius og Rasmus Bruun er lidt matte i koderne. Rasmus Bruuns ene datter er småsløj og med på arbejde, og her på bagkant af dagens udsendelse er der ikke tid til at dvæle så meget ved dagens program, som har krævet en del af den fingerspidsfornemmelse, der er afgørende for, om humor og satire fungerer eller ej. ”I dag har det handlet om den tyrkiske præsident Erdogan, som er sur på en tysk komiker, der har fornærmet ham med en sjofel sang. Vi har så lavet sjov med et forslag om at lave en slags Muhammed-tegning med Erdogan, og det har krævet lidt forberedelse. I virkeligheden er det nemlig ikke Erdogan, der er til grin, men tyskeren, der ikke tør tage fat om det virkelige problem, som er ytringsfriheden, der er under pres,” siger Frederik Cilius, som sammen med Rasmus Bruun har arbejdet på temaet siden kl. 8 samme morgen. Udsendelsen kører alle hverdage i tidsrummet 12.05 -13.00, og hver morgen møder de to ind på redaktionen og gennemgår nyhedsstrømmen for at finde de historier, der rummer et satirisk potentiale. Efter udsendelsen starter forberedelserne til næste dags program. Ambitionen er at spidde det politiske system og mediernes til tider noget fortegnede nyhedsbillede, og den oprindelige inspirationskilde er ”Den Korte Avis”, som Karen Jespersen og Ralf Pittelkow står bag.

 

Sammenknebne øjne og mongoler

Lytter man til Den Korte Radioavis, får man Kirsten Birgits uforbeholdne mening om politikere, meningsdannere og tendenser i samfundet, og man får den helt uden filter. Ikke mindst politikere som Socialdemokraternes Dan Jørgensen, Dansk Folkepartis Martin Henriksen og Liberal Alliances Thyra Frank er ofte i skudlinjen, og intet er helligt. Dan Jørgensen drilles for sine sammenknebne øjne, Martin Henriksen kaldes oftest for mongol, og Thyra Franks kropsvægt får sjældent lov at forblive unævnt. ”Vi siger med al respekt tingene, som de er. Dan Jørgensen har jo altså sammenknebne øjne, Martin Henriksen ligner rent faktisk en mongol, og Thyra Frank er en meget stor kvinde – og gør i øvrigt også selv grin med det. Det er det, satire kan. Vise tingene, som de er, og så sætte dem yderligere på spidsen,” siger Frederik Cilius, der understreger, at den enkelte joke altid skal have bund i virkeligheden.

 

Politisk satire er tilbage

”En joke skal være sjov og ikke bare grov. Men hvis den er sjov, må den også gerne være grov. Folk skal grine – det er det, der er vores opgave og egentlig ikke ret meget andet,” siger Frederik Cilius. Dennis Meyhoff Brink er satireforsker ved Københavns Universitet, og han mener, Den Korte Radioavis er udtryk for en ny tendens i dansk satire. ”Dansk satire har i mange år været meget apolitisk. Det har drejet sig om at udlevere én selv eller om at gøre grin med bestemte sociale typer, sådan som vi har set det i f.eks. Klovn eller Rytteriet. Men med Den Korte Radioavis er dansk satire igen blevet politisk hårdtslående. Her drejer det sig om at klæde magthaverne af, så vi ikke falder på halen over al deres spin. Og så får den politiske korrekthed, som sniger sig ind i flere og flere danskere, svar på tiltale af Kirsten Birgit. Hun er bramfriheden selv og aldrig bange for at overskride tåbelige tabuer, og det udløser ofte en meget befriende latter,” siger Dennis Meyhoff Brink, der trækker paralleller tilbage til den klassiske revyscene.

 

Rugbrødsarbejde bag grin

De to kolleger, som tidligere har lavet tv sammen på DR, skal i løbet af morgenstunden indsamle og omskrive nyheder til mindst fire nyhedsindslag, og så skal resten af programmets indhold skrives. De har for nylig fået bevilget to hjælpere, som hjælper med at skrive indholdet, men der ligger meget rugbrødsarbejde forud. Rasmus Bruun screener den danske politiske verden, mens Frederik Cilius med sine egne ord laver ”økonomistof, EU-stof og de helt dumme nyheder”. ”Vi tager altid udgangspunkt i rigtige nyheder, for det er dem, der er sjove at lave grin med. Og så prøver vi også at vise, at nogle af de historier, andre medier har svært ved at for tælle, faktisk godt kan forklares, så almindelige mennesker forstår dem. Det kræver bare, at man tør sige tingene, som de er,” siger Frederik Cilius og peger på OW Bunker-sagen som eksempel. ”Jeg tog en snak med Lau Svenssen, som er professionel aktieanalytiker og investeringsekspert, og så forklarede han mig, hvad sagen drejer sig om. Og det fortalte Kirsten Birgit så videre til lytterne på en måde, så det er til at forstå. Vi bliver ofte kontaktet af folk, der siger, at de kun får deres nyheder fra os. Det er interessant, men også lidt skræmmende,” siger Frederik Cilius.

 

Politisk korrekthed er farligt

Det er Kirsten Birgit, der siger de grænseoverskridende ting, men det er i virkeligheden Rasmus Bruun, der er det mest skarpe billede på tidsånden, mener de to. ”Rasmus er et billede på både den helt absurde politiske korrekthed, hvor intet kan siges direkte, og alt skal pakkes ind, og samtidig på tendensen til, at alt skal være hurtigt, smart og nemt at tygge. Når Kirsten Birgit skælder ud på Rasmus, skælder hun ud på den danske medieverden,” siger Rasmus Bruun, hvis figur som en fast gimmick har en undertrykt forkærlighed for mørklødede kvinder. En fetish, Kirsten Birgit ikke forsømmer at stikke til, og et tema, Den Korte Radioavis til stadighed sværmer om – simpelthen fordi det er et sprængfarligt emne og derfor et godt satireobjekt. ”Hudfarve er altid et godt emne, og vi går lige nu og venter på, om vi får en racismesag på halsen. Der er en lytter, der mener at have over 700 eksempler på, at vi er racister, men han glemmer vist, at vi altså også driller jøder, kristne og alle mulige andre. Sådan er det jo med satire. Alle er et mål,” siger Frederik Cilius, som i virkeligheden ikke er så ked af udsigten til et sagsanlæg. ”Som satiriker er det ikke det værste, jeg kan forestille mig,” griner han.

 


Den Korte Radioavis

 

  • Et fiktivt nyhedsprogram på Radio24syv 
  • Den mest downloadede podcast fra Radio24syv 
  • Programmet vandt tre priser ved radiobranchens store show Prix Radio (Årets Nyskabelse, Årets Satire og Årets Radioprogram) 

 

Tekst: Jesper Krusell

Foto: Tuala Hjarnø