Træn i dagligstuen

Mikrotræning på stuegulvet giver styrke og smidighed.  Egentlig er konceptet udviklet til soldater, men mikrotræning kan udføres af alle. Og med fordel.

 

Fem øvelser. Ti gentagelser. Femten minutter. Eller med andre ord: Et kvarters træning seks gange om ugen. Mere skal der ikke til for at forbedre din krops styrke, udholdenhed og smidighed. Med øget velbefindende og færre skader til følge. ”Faktisk giver det lige så god effekt at lave et kvarters træning seks gange om ugen, som det gør at knokle i fitnesscentret 1-2 timer om ugen,” forklarer Anders Q. Steensen, elitetræner og manuel terapeut, der sammen med sin kollega, fysiolog Anders Kilen, står bag udviklingen af konceptet ’Mikrotræning 60+’.

 

Hold fast i funktionerne

Mikrotræning er egentlig udviklet til Forsvarets soldater, men de to Anders’er står også bag udviklingen af konceptet Mikrotræning 60+. Sidstnævnte er, som navnet antyder, udviklet med særligt hensyn til det fald i funktionsniveau, kroppen naturligt undergår med alderen. ”Mikrotræningsøvelserne er designet til at vedligeholde alle de funktioner, kroppen er født med – og til at genoptræne dem, vi lige så langsomt har mistet. Og det er altså aldrig for sent at komme i gang,” understreger Anders Q. Steensen.

 

Mærkbare resultater

Øvelserne er foreløbig afprøvet i et samarbejde med DGI Nordsjælland, hvor 36 mænd og kvinder har trænet i otte uger. Deltagerne blev testet før og efter de otte uger, og testene viste, at alle deltagerne havde fået bedre styrke og kondition. Blandt andet kunne de løbe længere og var blevet 17 procent bedre til at lave armbøjninger. Deltagerne blev også målt på deres fleksibilitet i forhold til, hvor tæt fingerspidserne kunne komme ned mod tæerne ved en foroverbøjning. Deres fleksibilitet var i gennemsnit blevet øget med 36 procent.

 

Træn sammen med andre

Det væsentligste er dog det velbefindende, træningen giver. Og det sværeste ved øvelserne er i øvrigt er at få dem lavet, når der ikke er andre end en selv til at holde øje. Træning er altid sjovere, når man laver den sammen, og man behøver ikke være i samme rum for at træne sammen. Lav en aftale med en kammerat eller veninde om at gå eller løbe en tur to gange om ugen og hold hinanden op på, at I får mikrotrænet kroppen de fire andre dage. Den syvende kan I holde fri sammen.

 

Se hvordan du laver lunges:

 

 

Se videoguiden til dips (en armøvelser) her:

 

Se her hvordan du kan styrke din ryg:

 

Se her hvordan du kan træne din mave:

 

Se her, hvordan du træner din smidighed:

 

Tekst: Pernille Bonne

Foto/video: Peer Klercke Photography

3 thoughts on “Stroppetur i dagligstuen”

  1. En rigtig anvendelig video : stroppetur i dagligstuen. Nem og meget pædagogisk, meget fint der siges til start hvad der styrkes.

    1. Tak for din kommentar Lis, det er dejligt at høre! Du er velkommen til at dele linket med venner og familie, som du tænker vil have glæde af videoen 🙂
      Mvh, Pernille Bonne

  2. Jeg efterlyser de resterende øvelser, så jeg kommer hele kroppen igennem. Et virkelig overkommeligt og herligt program. Tak.

Comments are closed.